Monday, November 23, 2009

Bunuh diri

Tadi aku dok godek-godek youtube tetiba tertengok la plak satu video orang bunuh diri.

Dalam otak aku terfikir..inilah dia penempah-penempah neraka yang terawal. Kat dunia lagi dia dah tempah memang xmau masuk syurga langsung. Masya'Allah. Kenapalah sampai macam tuh sekali manusia boleh membuat fikiran. Mana letaknya keimanan dalam jiwa??. Macammana berat pun sesuatu masalah, redhalah. Sesusah-susah masalah kita, sehina-hina kita, semiskin-miskin kita, seburuk-buruk kita. Masih banyak orang yang lebih susahnya,lebih hinanya,lebih miskinnya dan lebih buruknya daripada kita.

Ya..itulah perlunya keimanan dalam jiwa. Biar rapuh macam mana iman , tapi kalau kita mengaku Allah SWT adalah Tuhan kita, Nabi Muhammad SAW adalah rasul kita, takkan sesekali kita mengakhiri hidup dengan cara macam tuh. Disinilah bermulanya peranan iman untuk menentukan mana baik dan mana buruknya.

Sentiasalah redha dengan segala yang Allah ujikan kepada kita. Biarlah sehina-hina mana kita disisi manusia, asalkan kita tahu kita masih punyai Allah dan sememangnya kita ini kepunyaan Allah. Allah yang akan sentiasa ada saat susah dan senang kita.

Setiap sesuatu yang berlaku pasti ada hikmah. Cuma kita kadang-kadang tak nampak hikmah yang Allah janjikan tuh sekarang. Tapi mungkin kita nampak 10 tahun lagi. Mungkin..mungkin...kalau kita redha dan buka mata seluas-luasnnya.

Sentiasalah bersyukur. Semalang-malang nasib kita, malang lagi nasib orang lain.




Renungkanlah...

2 comments:

  1. org yg bunuh diri ni..x pikir panjang..pikir nak lari dari masalah je..sbb tu suka suki terjun bangunan , kelar tgn sndiri..

    ReplyDelete