Tuesday, July 21, 2009

Praktikum Kali ke-2

Praktikum kali ke 2 menyaksikan aku dan rumate ditempatkan di Sekolah Kebangsaa St Theresa. Sekolah Kebangsaan St Theresa ni memang terkenal sangat dengan bilangan murid dari kaum India yang sangat ramai walaupun diwartakan sebagai sekolah kebangsaa.

Mula-mula dapat sekolah ni, aku memang buat rilek je pasai aku ingat ada ja jugak kerat2 Melayu. Rupa-rupanya inilah pembalasan Allah atas sikap prejudis aku selama nie.Kiranya, mula-mula aku datang sekolah nie dengan penuh sifat syak wasangka la.Namun baru aku tahu, betapa naluri seorang cikgu tidak akan membezakan anak murid dia. Selagi mana namanya adalah anak murid, selagi itulah keazaman kita untuk mengajar sentiasa tersemat di dada.

Aku akui..kesabaran aku sangat teruji di sekolah ini. Bila membicarakan bab tegas dan garang, aku akui aku memang seorang cikgu yang agak tegas. Tapi dekat sekolah ni, sifat tegas aku sangat tidak menjadi. Para pelajar aku sangat pintar membuat lawak bodoh yang hanya akan menjadi bahan jenaka. Biar aku tegas atau garang, semua perkara tuh tak jadi hal. Memang budaya yang membeza membuatkan mereka tak faham! Entah yang mana sindiran aku, entah mana marah aku, entah mana garang aku! Depa x faham apa yang aku cakap. Arahan aku selalu lintang pukang! Mengajar di sekolah ini membuatkan aku jadi cikgu yang prihatin walau tanpa ada pensyarah yang melihat aku dari belakang. Satu satu aku perlu tunjuk untuk buat mereka faham. "Begini caranya" "Ehhh..bukan macam tuh""Kan cikgu dah kata macam ni"..Penatnya! Tapi itulah jalan yang aku pilih.Tanpa ada paksaan.

Itu baru mengajar matapelajaran major.Bukan lagi minor. Terpekik terlolong aku tengah padang. Apatah lagi keadaan padang yang harus dikongsi dengan Sekolah Menengah. Memang membuatkan aku termengah-mengah menahan kepenatan. Suara aku yang kononnya dulu kuat memang nyaris habis la. Minggu pertama praktikum, aku Demam! Memang habuan yang sangat lumayan.

Itulah resam dunia,yang mengajar kita untuk lebih gigih dan kuat berusaha dengan redha Allah SWT

No comments:

Post a Comment