Monday, July 27, 2009

100 Plus

Salam..

Hari nie keadaan dah makin pulih sejak menderita seram sejuk dan kepala berasap semalaman. Huhuhu..aku rasa baru je hari tuh aku demam, nie demam balik lagi. Haiyo..demam nie aku rasa puncanya dari someone?? Kalolah terasa.Huhuhu.

Dari minggu lepas aku teringin sangat nak makan asam pedas Melaka. Tapi sesapa pun dalam rumah sewa tak tau nak buat asam pedas tuh. Dah aku mengidam sangat, aku pun try laa cari resipi dalam tenet. Kalo takat asam pedas kedah senang la, asam pedas Melaka..manakan ku tahu.
Oleh itu..marilah kita mencuba beramai-ramai ya.Ewahh...<----menari dalam keadaan berhigus

Nie resipi dia:-

Bahan-bahan
Bahan ini dikisar:
1 labu bawang besar
5 biji bawang merah
25 tangkai cili kering
1 inci halia
1 sd besar jintan manis
½ sd teh lada hitam
1 inci kunyit hidup
3 ulas bawang putih

Bahan tumis :
1 labu bawang besar dihiris halus
½ sd teh biji sawi
½ sd teh halba
5 tangkai daun kari (leraikan)

5 keping ikan tenggiri atau ikan parang atau 1 ekor ikan terubuk (dibersihkan)

2/3 cawan minyak masak
3 sd besar asam jawa campurkan dengan ¾ cawan air
1.5 liter air
2 biji tomato - potong 4
1 batang terung - potong
10 biji bendi
2 tangkai bunga kantan - dipecahkan
1 sd besar garam
½ sd teh serbuk perasa

Cara:
Panaskan belanga dan masukkan minyak. Tumis bawang hiris hingga kuning dan masukkan bahan tumis yg lain, biarkan naik bau.

Masukkan bahan kisar dan garam, tumis hingga pecah minyak. Masukkan air asam jawa dan kacau sebentar hingga naik minyak. Masukkan ikan dan sebatikan bersama bunga kantan.

Masukkan air, serbuk perasa, bendi dan bahan lain kecuali tomato. Tutup dan biar renih pada api kecil hingga mula pekat dan masukkan tomato. Biarkan 5 minit baru diangkat.

Aku nie memang berpenyakit jugak! Penyakit aku ialah berselera makan. Demam tak demam aku tetap suka makan. Sama penyakit gak ngan tehah. Penyakit aku nie rumate aku memang tau.Hahahaha.Tapi semalam mulut aku rasa pedaq la masa makan bubur nasi tehah buat! Bukannya tak sedap, tapi tak lalu. Fuh...macam x percaya ja tetiba aku tak lalu makan.

No comments:

Post a Comment