Monday, October 19, 2009

dilema

slalu aku lihat
pada novel dan drama
kisah jodoh diatur oleh keluarga
dengan gelak ketawa terbahak-bahak
ada juga ya aturan zaman ini?

Dan
atas bahana gelak bagai nak gila itu
tiba-tiba
aku terjatuh ke dalam lubuk yang sama

bukan payah nak kata tidak
Tidak! Haram punya! siapa pandai-pandai mengatur hidup segala!
mudah sangat kalau ayat ini mampu keluar dari mulut aku
namun payah
payah amat jika aturan ini melibatkan orang-orang tua kita

dangkalnya fikiran
buntu!

aku yang bermuka tua bangka ini
pemalas nak mampus
ada hati orang tua-tua nak berkenan

payah lagi bila orang tua aku sendiri
tolak segala kepada aku untuk aku sendiri kata tidak pada orang yang bertanya

entah si budak 21 tahun itu
sepupu ayah aku pastinya
hendakkan aku atau tidak
yang pasti kali terakhir aku tahu
dia punya cewek comel yang lagi hebat dari aku

dan ya
aku punya kekasih setia
yang menunggu aku selamanya

bingung!
aku perlu kontek budak 21 tahun itu
supaya kata tidak adalah empunya dia
bukan dari aku!

No comments:

Post a Comment