Saturday, June 19, 2010

Pengiraan kalori

Assalamualaikum..lepas aku tahu mengenai kalori makanan ni, aku cam pelik la. Camana plak aku nak tahu berat aku sesuai nak makan berapa kalorikan? So aku try la google camana nak kira kalori makanan yang patut kita makan. Banyak orang cakap yang diet kalori ni berkesan. Haha. Berkesan ke tak mari kita try.


Tapi dalam masa seminggu bermula hari ni 19-28 haribulan (seminggu) , tidak dibenarkan untuk menimbang berat. Kita tengok macam mana keberkesanan dalam seminggu. Haha. Semangat-semangat. (Gila..lama x menulis ayat lintang pukang berterabur sini sana) ok bye jangan merungut.

jumlah kalori yang diperlukan setiap hari = berat(kg) * 30 kalori

kalo nk kurangkan 1/2 kg dalam seminggu kene tolak jumlah kalori sebanyak 550 kalori
kalo nk kurangkan 1 kg dalam seminggu kene tolak jumlah kalori sebanyak 1100 kalori

ya..1/2 kg - 550 kalori
1 kg - 1100 kalori

so,contoh berat 50 kg

jumlah kalori yang diperlukan setiap hari = 50 kg * 30 kalori
= 1500 kalori

kalau nak kurangkan 1/2 kg dalm seminggu = 1500-550
= 950 setiap hari dalam minggu tu

kalau nak kurangkan 1 kg dlm seminggu = 1500-1100
= 400 kalori setiap hari dlm minggu tu

Gila ah..apa aku nak makan sikit sangat kalori tu..ish..ish..

xpa2..aku pilih kurangkan 1 kg dalam seminggu. alang-alang nak kurus biar gempak skit.
Ni bukan nak sihat ni..nih kira bahaya ni. Leh sempot aku.

so 400 kalori sehari..chaiyokkkk ungu!

No comments:

Post a Comment